Mainpage

Pedvale, Latvia

Matkakertomus Latviasta, Open-Air Art Museum at Pedvale 2002
Lea Turto

Kesäkuu 2003: Pedvale on uusinut sivustonsa, mutta tämän vuoden ohjelmaa ei ole julkistettu englanniksi.Toiminta on näyttänyt jatkuvan aktiivisena läpi vuoden ja tapahtumista löytyy kuvia.

• Tämä kertomus on niille ystäville, jotka eivät ehtineet mukaan. Myös kaikille niille, jotka ovat innostuneet työskentelemään siellä taiteilijoina. Pedvalen museon sivustolla on runsaasti teoskuvia, joten tässä kerron  maastosta, maisemasta ja rakennuksista. Esitys on jaoteltu kahden kartanon sekä joen osastoihin.
  • esittelen toiminnan visioineen kuvanveistäjän, museon johtajan Ojars Feldbergsin CV:n ja suosittelen katsomaan lisää hänen teoskuviaan museon sivustolta.
  • Paikan miljöö teki meihin vaikutuksen kuten myös museon taiteelle leimallinen piirre käyttää luonnonmateriaaleja. Rauniot museon omaisessa näyttelykäytössä olivat inspiroivat, luonnossa taas oli jotain kiehtovan myytillistä.
  • Museossa työskentelee kesäisin noin 25 henkeä ja talvisin n.10. Työntekijöiltä saa apua myös teosten rakentamisessa.

Olen teoskuvia linkittänyt esittelemäni reitin kohdalta kuvalinkeinä Pedvalen museon sivustolle. Siellä teokset taas on esitelty teemanäyttely kokonaisuuksina.  Alueella on valtavasti teoksia.

Pedvalen museon ohjelma:
Residenssi
Hakukaavake
Matkan kustannukset
Hotelli Laine; Riika

Pedvale sijaitsee 120  km etäisyydellä Riikasta. Katso karttalinkki.

Tiukka matka-aikataulu - ei ehdi tuhlata rahojakaan...Silti latin latia ei jäänyt; -Sami keksi mistä sanonta on peräisin.

Lähdimme Helsingin satamasta Riitan ja Samin kanssa kello 8.00. Tallinnassa päästyämme laivasta, meillä oli n. puolituntia aikaa ennen Euro Lines bussin lähtöä klo: 12.30. Riikassa bussi oli perillä n. kello 17.30. Museonjohtajan tytär Laura Feldbergs, taiteilija itsekin, tuli meitä vastaan Riikan linja-autoasemalle. Saimme autokuljetuksen Pedvaleen. Perillä olimme illalla n. klo 19.00.
Ojars Feldbergs taiteilija ja museonjohtaja oli odottamassa meitä, sekä illallinen. Matkustaessamme tauotta, emme laivamatkan jälkeen olleet saaneetkaan ruokaa koko päivänä. Onneksemme meistä pidettiin hyvää huolta kuten tilaamalla meille etukäteen illallinen ennen ravintolahenkilöstön lähtöä töistä.
Me aloimme hihkua hieno paikka ja isännät toppuuttelivat, että eihän pimeässä edes näe paikkaa: se kylläkin oli aitoa innostusta meiltä paikan tunnelman saadessa meidät valtaansa.

Bussista emme päässeet poistumaan koko matkan aikana. Tullitarkastuksessakaan Latvianrajalla emme  päässeet käväisemään ulkona. Bussissa oli WC ja verrattuna Riikan aseman WC:seen, se oli aivan eriluokkaa kuin linja-autoaseman lattiassa oleva allas ja likainen lattia tyyliä kuin aamuyö lähipubissa.
Takaisintulo matkalla bussi pysähtyi tulliin Viron puolella ja silloin pääsimme myös ulos. Siellä olevaa WC:tä voi suositella pienen lapsen kanssa matkustavallekin. Muuallahan kohtasimme vain siisteyttä ja pienen lapsenkaan mukana olo ei olisi ongelma.

Riikasta kulkee linja-auto Pedvaleen, mutta matka kestää 3 tuntia. Isäntiemme tapana on hakea vieraat omalla autolla, jolloin matka sujuu puolessatoista tunnissa. Perusteluna oli, että siten myös varmimmin löytää perille. Linja-autopysäkiltä Sabilesta on 1,5 km Pedvaleen.

Vaihdoimme kukin Riikan linja-auto asemalla 20 euroa slateiksi ja saimme hämmästykseksemme pienen kymmenen LS setelin ja pari tosi pientä kolikkoa. Laura sanoi sen riittävän kahden päivän vierailuun Pedvalessa.
(Käväisimme siellä kaupassa ja sitten rahat ei enää riittäneetkään. Kaupat tuntuivat olevan hyvin varustetut )
ylös

Matkan hinnoista:

Laivamatka:
Eckerö Line n.17 euroa. Lähdimme keskellä viikkoa ja ostimme liput satamasta. Saimme tarjousliput huomattavasti tuota hintaa halvemmilla.
Tallinnan satamassa teimme saman. Saimme taas liput paria euroa halvemmalla: 220 EEK Maksuvälineeksi kävi pankkikortti tai Eestin kruunut. Eurot eivät kelvanneet.

Bussimatka:
Tallinnasta Riikaan matka maksoi kuljettajalta ostettuna: 200 EEK
Riikassa tilasimme liput ja lunastimme etukäteen: 8,50 LS

Yöpyminen Riikassa
Paluumatkalla yövyimme Riikassa. Lähdimme sieltä klo12.00 bussilla, joka saapui Tallinnaan klo 17.15. Laiva lähti klo 18.00 Helsinkiin.

Riika oli Suomen hintaluokkaa oluessa ja ruuassa. Jos Pedvalessa ruoka-annos maksoi alle 1,5 LS niin Riikassa se oli 3-3,5 LS. Tapasimme paluumatkalla suomalaisia, jotka olivat Riikassa käyttäneet taxia. Parin kilometrin matkasta veloitus oli ollut 20 euroa. Heidän yöpymisensä kahden hengen huoneessa oli maksanut 64 LS. Olimme kaikki kolme samassa huoneessa eli pyysimme varavuoteen. Selvisimme puolta halvemmalla vaikka hotellimme oli  myös keskustassa.
Hotelli Laine´ssa oli yläkerroksessa halvempia huoneita, joissa ei ollut omaa WC:tä ja suihkua. En törmännyt silti siellä yhteenkään muuhun vieraaseen. Suihkuhuone oli ylellinen ruukkukasveineen. Aamiaispöytä oli myös tuttu (maissihiutaleista leikkeisiin), ja hyvä (yllätyksenä munakkaan vieressä oli rahkapaloja) ja koko miljöö kaunis. Aamiaisen kanssa henkeä kohti yöpyminen kustansi n. 20 euroa.
Kävelimme, söimme ja nukuimme Riikassa. Minä ainakin olin poikki käveltyäni Pedvalessa 7 tuntia maastossa.

Hotelli Laine: 11, Skolas str., Riga, LV 1010 Latvia
puh. (371) 7289823 tai (375) 7288816

Riikassa on myös taiteilijaseuralla vierashuone. Asiaa kannattaa kysyä Ojarsilta.
ylös

Pedvale on historiallinen asutusalue Abavan pitäjässä, joka rajautuu Sabilen kaupunkiin. Tämä alue kuuluu erityisesti suojeltuun Abava Valley kulttuurialueeseen. ( Latvian kulttuuriministeriön päätös 1996). Se sisältää historiallisen kulttuurimiljöön, monumentteja sekä luonnonmaiseman suojelun.

Sabilen kaupunki: kutsutaan usein "The Switzerland of Courland"
Asukkaita: 1.719
Pinta-Ala: 8 neliökilometriä
Keskiajalla pohjoisimmat viiniviljelmät sijaitsivat täällä. Nyt viiniviljelmä on ennallistettu.

Sabilen keskustan jälkeen, tästä
parinkymmenen metrin päästä kääntyy tie Pedvaleen 1,3 km.

Tämä talo pääkadulta jäi kameraan koska talon seinä teki mutkan. Harmikseni kameran akku ei kestänyt kylmässä  ilmassa kuin hetken.

Tämän kaupungin maisemat olivat maisemamaalarin unelma.

Program

Open-Air Ar Museum at Pedvale

tiedustelut: e-mail pedvale@pedvale.lv
puh: +371 7 622335

Season 2002

"Watersupply"

06.05.-24.05. Plain air of outdoor art installations -"Watersupply"
25.05. Opening of the season 2002 "Watersupply"
01.05.-27.10. Exhibition of the season 2002 "Watersupply"
01.05.-27.10. Exhibition "Fireland"
05.08.-17.08. International painting symbosium
13.09.-14.09. Literature workshop.
14.09. Poetry`s Day at Pedvale
28.09.-29.09. Conference "Water in Mythology, Folklore,Art and Music"